Tipariti aceasta pagina

Dulciurile la control – dulciuri sanatoase vs. dulciuri periculoase

Publicat in Sfatul medicului
Citit 9102 ori

Femei, barbati, copii...nu conteaza varsta, genul, profesia atunci cand vine vorba de dulciuri. Micile delicii dulci reprezinta, pentru fiecare dintre, un rasfat care se poate transforma adesea in viciu. Dulciurile ne ajuta sa depasim mai usor un moment greu, ne relaxeaza si ne binedispun, insa consumate in cantitati mari acestea sunt extrem de periculoase pentru sanatate.

Majoritatea dulciurilor aflate in comert abunda de zahar, grasimi, coloranti artificiali si potentiatori de aroma. Cu toate acestea, va puteti permite un mic rasfat din cand in cand, insa chiar si asa este bine sa stiti ce alimente sa ocoliti atunci cand va aflati la vanatoare de delicii dulci.

 Vata de zahar

„Desi arata bine, cu textura usoara si culorile pastel, vata de zahar este departe de a fi sanatoasa atunci cand vine vorba despre cantitatea de zahar continuta. Vata de zahar contine 200 de calorii, asa ca, daca nu va distrugeti pancreasul in incercarea de a produce suficienta insulina pentru a procesa cantitatea de zahar ingerata, cu siguranta va veti alege cu carii dentare”, a explicat dr. Anca Lungeanu, medic specialist diabet zaharat, nutritie si boli metabolice, in cadrul Centrului Medical Focus.

Bomboanele

Bomboanele reprezinta un alt rasfat dulce care nu are insa nicio valoare nutritiva, insa care abunda de zahar si calorii. Bomboanele sunt realizate in mare parte din carbohidrati, fiind derivate de zaharuri rafinate.

Fructele uscate

Nu este indicat sa consumam fructe uscate in cantitati mari deoarece sunt pline de zahar, desi nu este vorba despre zahar adaugat. Fructele uscate contin aproape aceeasi cantitate de calorii si de zahar ca si fructul natural, insa fructele uscate, deoarece au un volum mult mai mic sunt consumate in cantitati mari.

Sucurile si cocktail-urile de fructe

„Fructele sunt bune pentru sanatatea noastra deoarece contin foarte multe vitamine, minerale, antioxidanti si fibre, insa, pentru a beneficia de toate acestea este ideal sa le consumam in stare naturala si nu sub forma de sucuri, cocktailuri sau fructe confiate”, a explicat nutritionistul din cadrul Centrului Medical Focus.

De ce nu sunt indicate sucurile si cocktailurile? Deoarece aceste bauturi contin foarte mult zahar adaugat. Unele cocktailuri de fructe vin sub forma unui sirop gros foarte concentrat si dulce, astfel ca uneori exista mai mult zahar intr-un pahar cu suc de fructe decat intr-un baton de ciocolata – un pahar cu suc de struguri contine aproximativ 40 de grame de zahar. De asemenea, sucurile de fructe nu numai ca nu au un aport de fibre insa contin si foarte multi coloranti, aditivi, conservanti, potentiatori de aroma si multe altele.

Prajiturile de cofetarie

Prajiturile, in special cele care au crema de unt sau de ciocolata, reprezinta adevarate „bombe” calorice. Cu toate acestea, cine se poate lipsi complet de un astfel de rasfat? Nutritionistii vin insa cu o solutie pentru pofticiosii care nu isi pot infrana dorinta de a manca prajituri: „transformati prajiturile si tortul in delicatese consumate la ocazii speciale si incercati sa inlocuiti prajiturile cu multa crema, cu cele care contin fructe sau legume precum: mere, banane, morcovi, dovleac”, potrivit dr.  Anca Lungeanu.

Pentru a ne mentine cat mai sanatosi trebuie sa stim insa, pe langa dulciurile de care trebuie sa ne ferim, si dulciurile sanatoase pentru corpul nostru. Printre acestea se numara:

  1. Afinele si merele pot fi introduse cu incredere in dieta zilnica deoarece sunt dulciuri naturale, bogate in vitamine si minerale.
  2. Cartofii dulci sunt un aliment foarte raspandit in special in sudul Statelor Unite. Desi numele contine titulatura de „dulci”, aceste legume nu pot fi plasate la categoria dulciuri. Exista numeroase retete delicioase in care se prezinta metode de preparare a cartofilor dulci, pe care le puteti incerca, folosind mierea ca indulcitor. Cartofii dulci sunt bogati in vitamina A, potasiu, vitamina C si acid folic.
  3. „Ciocolata neagra are foarte multe beneficii asupra sanatatii. Ciocolata neagra, prin continutul bogat de cacao, este un adevarat cardioprotector. Daca simtiti nevoia sa consumati ceva dulce, optati cu incredere pentru ciocolata neagra”, a explicat dr. Anca Lungeanu, medic nutritionist.
  4. Urmati o dieta alimentara insa aveti pofta sa mancati ceva dulce? Incercati sa consumati un baton proteic. Acestea reprezinta un bun inlocuitor al dulciurilor, fiind in acelasi timp bogate in proteine si vitamine. Nu trebuie insa sa faceti exces de aceste produse, ci trebuie se le consumati atunci cand simtiti o nevoie urgenta de dulce.
  5. Incercati sa consumati bomboane fara zahar atunci cand simtiti nevoia de ceva dulce. Desi nu este bine sa abuzati de acest desert, bomboanele fara zahar va pot diminua dorinta de a consuma dulciuri nesanatoase.